Trafiekcijfers September 2009

 

Vergelijking tussen de periode Sep 2008 en 2009

 
2008
2009
Verschil
4.097
3.702
-9,6%
345
288
-16,5%
22.914
21.692
-5,3%
5.112
4.097
-19,9%

 

Vergelijking tussen de periode Jan - Sep 2008 en 2009

 
2008
2009
Verschil
26.057
29.487
+13,2%
2.939
2.653
-9,73%
170.96
164.271
-3,9%
57.172
52.714
-7,8%

Bron: Directie Ostend Airport

Commentaar:

Nog maar pas waren de officiële trafiekcijfers voor de maand september 2009 bekend en de heren van WILOO haastten zich om ze op hun website te plaatsen met allerhande subjectieve en ondoordachte commentaar.
In plaats van appels met peren te vergelijken,  leek het ons verstandiger de cijfers grondig te analyseren en een  degelijke vergelijking te maken  met september vorig jaar.
Een algemene vaststelling is uiteraard, dat de statistieken niet van die aard zijn om te juichen. De redenen hierom zijn elk mens met gezond verstand voldoende bekend: crisis, algemene economische toestand, weerslag op de reis- en transportwereld, enz. Tevens zet het talmen van de Vlaamse regering inzake de herstructurering van de luchthaven mogelijke investeerders en klanten niet aan tot meer vertrouwen in Oostende-Brugge.

Even van nabij bekeken tonen de september-statistieken volgende opmerkelijke vaststellingen:

- Bewegingen: Daling van 4.097 in SEP 08 naar 3.702 in SEP 09 = min 9,6%
  Voor de eerste keer dit jaar ligt het aantal bewegingen lager dan dezelfde periode in 2008. Zowel de commerciële luchtvaart als de general aviation zijn hiervoor
  verantwoordelijk.

- Passagiers: de daling met 5,3% t.o.v. SEP 08 is bijna volledig te wijten aan de negatieve invloed van de crisis op de vakantiereizen. Oostende maakt echter geen
  uitzondering op de algemene tendens in Europa.

- Vracht: volledig conform met de curven van vorige jaren, ligt de vervoerde vracht in SEP 09 lager dan AUG 09.

Als we echter de vergelijking maken met SEP 2008, valt op dat in werkelijke cijfers de vervoerde vracht van 5.112 ton gedaald is naar 4.097 ton, zijnde min 19,9%.
Diepere analyse toont echter, dat er in SEP 08 nog 19 tussenstops plaatsvonden (vnl Saudi Arabian Airlines en Air Charter Express) t.o.v. slechts 2 fuelstops in SEP 09.
Aftrek van ca 1.250 ton voor de fuelstops in SEP 08, geeft de merkwaardige vaststelling dat Oostende-Brugge in SEP 09 ca 235 ton meer eigen vracht verwerkt heeft dan
vorig jaar.
Dit betekent zo'n 6% stijging van de eigen vracht niettegenstaande de tegenvallende economische toestand.
Zoals hoger vermeld, valt er niet te jubelen, maar was september al bij al niet zo slecht als sommigen het naar voor brengen.

Nu is het uitkijken naar het laatste trimester van 2009 en hopen dat de schade verder beperkt wordt.